7. 10. 2015

RECENZE | Anders de la Motte: GAME/HRA

Audiokniha GAME mě zaujala již na první pohled. Nezvyklé téma, do thrilleru naprosto perfektní. Po jejím poslechu jsem zůstala oněměle sedět, stále se sluchátky v uších, s prudce bušícím srdcem, a mrazením po celém těle. Přesně tohle se mnou dělá dokonalá kniha. A tou Game bezpochyby je. V recenzi budu používat anglický název, je to autentičtější, a dle mého názoru mnohem víc tajemnější.

Hra, nebo skutečnost?

Hlavním hrdinou příběhu z chladného Švédska se stává muž kolem třicítky se jménem HP. Vlastně i jeho sestra Rebecca, dalo by se říct. HP celé jméno samozřejmě má, ale toto je hlavním používaným přízviskem hrdiny. Když jsem toto jméno poprvé uslyšela, napadla mě značka počítačů. A vzhledem k tomu, že v knize jde celou dobu o téma IT, ani bych se tomuto záměru nedivila.
HP je krajně nesympatický chlap, který nemá peníze, práci, krade, a je to celkově takový nezmar, velice mírně řečeno. Cestou vlakem najde na sedadle ležet krásný mobil z leštěné oceli, s číslem na jeho zadní straně. Touha po penězích jej myšlenkami odvádí do nejbližší zastavárny, ale když mobil "ožije", a ještě k tomu jej oslovuje jeho jménem, začíná být HP mnohem více zvědavý. Telefon mu nabízí odměny za splněné úkoly, dobrodružství, risk a adrenalin. A HP se pouští do hry. Plní zpočátku banální úkoly, které by zvládl kdejaký drzý puberťák, dostává se mu uznání, po kterém tak touží, a samozřejmě také odměn. Jenže úkoly jsou čím dál nebezpečnejší, a hranice mezi Hrou a realitou se začíná ztrácet. A ke všemu je v ohrožení spousta lidí. Ať už jde o jeho sestru Rebeccu, nebo jeho samotného.

Nenápadný autor

Autor knihy - Anders de la Motte, vypadá na fotografii jako celkem nenápadný chlapík. Ale tenhle chlapík je ve světě IT jako ryba ve vodě. Navíc, jak je psáno, a s tím plně souhlasím, se vydal jinou cestou, než jsou hrůzostrašné severské detektivky plné vražd a mrtvol. A to jej činí v dnešním světě přesyceném takovým množstvím na chlup stejných detektivek jedinečným.

Double voice

Čtení se ujali tři perfektní lidé. Jan Zadražil coby zoufalý HP, podal hlavního hrdinu naprosto bravurně. Tady OneHotBook udělalo jednoznačně parádní krok, protože postavu HP si díky Zadražilovi perfektně představíte, a jeho používání hlasové intonace v závislosti na probíhajících událostech způsobuje, že se dokážete vžít do pocitů HP, a někdy se s ním i upřímně radovat, nebo být totálně naštvaný. Povaha HP je navíc pěkně vykreslená, a v Zadražilově podání ožívá. Zadražilovi skládám poklonu, protože jeho výkon je úžasný.
Stejně tak Petra Špalková předvedla skvělý výkon při interpretaci sestry HP jménem Rebecca, coby policistky z Útvaru pro ochranu osob. Ale tady je četba a podání o poznání klidnější, což ale neubírá na kvalitě, naopak to přidává na její zodpovědnosti a rozvážnosti. Stejně tak tam ale najdeme její skryté trápení, které se s ní táhne celou knihou.
V neposlední řadě zmiňuji Jana Vondráčka. Každý název kapitoly uvedl, dokonce měl i svou kratší pasáž v knize, ale jeho upravený hlas do "robotické" (nevím, jak jinak to nazvat) podoby zase odnáší knihu do jiné dimenze. Všechno tohle propojení dává příběhu úplně jiné světlo.

Rozhovor s Janem Zadražilem a Petrou Špalkovou najdete zde (← klikni na text)

Game on

Překvapilo mě, jak precizní a propracovaný je projekt s názvem "Hra". A hlavně - jak jej autor podal v souvislosti s dnešním reálným světem. Ukázal, jak se dá IT svět zneužít, stejně jako lidé, kteří se v něm pohybují či naopak vůbec nepohybují, a vy si na chvíli promítnete všechny špatnosti, které se ve světě dějí, a říkáte si: "Sakra, že by na tom přece jenom bylo?" Protože to, co slyšíte v příběhu, je tam úžasně prolnuto s realitou. Všechno do sebe zapadá, nikde nenajdete žádné prázdné místo, které by chybělo, nebo naopak místo, které by přebývalo. To má autor perfektně vymyšlené.

Průlet audioknihou

Audiokniha má jeden zajímavý rys. Všechny názvy kapitol jsou v angličtině. Zprvu jsem si myslela, zda nejde o omyl, a já neobdržela anglickou verzi, i když vidíte tu absurditu. Nicméně právě ony názvy též dodávají knize jisté kouzlo, a posluchače (případně čtenáře) vtahují do děje. Audiokniha má kapitol 22, a trvá celkově 9 hodin a něco málo přes. Taktéž musím vyzdvihnout důmyslné střídání vypravování z pohledu Rebeccy a HP. U každého totiž posloucháte jiný příběh, které se nakonec spojí, ale autor umí střídmě dávkovat napětí právě střídáním vyprávění hrdinů.
Kniha je též protkaná spoustou anglických slov, a vulgarismy se nešetří. Což je dobře, protože to dodává hře šťávu.

End Games

Co je ale největším skvostem celé knihy, je závěr. I když se zpočátku poslední kapitoly může zdát trošku zbrklý, považuji jej jednoduše za mistrovský. Dokonale zmást, napínat, a pak udeřit. Nemám slov, ten závěr je naprosto ukázkový. Právě po poslechu poslední kapitoly jsem zůstala sedět ještě notnou chvíli. Vůbec, ale vůbec jsem to nečekala. I přes dokonalost celé knihy považuji právě závěr za korunu celého příběhu. Možná jde jen o můj osobní pocit, ale myslím i, že závěr dostal každého, kdo se s knihou setkal.

Knihu doporučuji. Vlastně bych ráda řekla, že by si ji měl každý povinně přečíst (nebo poslechnout). Považuji ji za nezdařilejší a nejpropracovanější dílo za poslední dobu. To téma, postavy, dění, hra samotná, nic z toho nemá chybu. Navíc v knize uslyšíte spoustu dobrých myšlenek. Jak HP v knize řekl: "V kyberprostoru vás nikdo neuslyší řvát."

* * * * *

Děkuji vydavatelství OneHotBook a
klubu Audiolibrix za poskytnutí audioknihy k recenzi.