28. 10. 2015

RECENZE | John Fowles: Sběratel - audiokniha (+ srovnání s filmovou adaptací)

Audioknihu Sběratel jsem se rozhodla si zakoupit poté, co jsem slyšela Jaroslava Plesla a Lucku Pernetovou číst krátkou ukázku z knihy naživo. A musím říct, že jsem udělala správně. Dojem na mě tato kniha udělala obrovský. Stejně jako výkony obou herců.

SběratelKniha je ve své podstatě jednoduchá, na druhou stranu ale velmi náročná. Tvoří ji pouze dvě hlavní postavy, které nám však ukazují svou osobnost, povahu, a umožňují nám nahlédnout opravdu hluboko do jejich myslí. Těmi postavami jsou muž a žena. Jeden je obyčejný úředník v bance, druhá zase studentkou výtvarného umění z vyšších vrstev. Jsou si tak odlišní. To posluchač zaznamená ihned, jakmile se střetnou.
Onen úředník se jmenuje Frederick Clegg, ten vyhraje v loterii obrovskou sumu peněz. Nemusí tak pracovat, a proto utrácí. Poté potkává  překrásnou Mirandu Greyovou, studentku umění. Naprosto Fredericka učaruje, a on se do ni zamiluje. Platonická láska však brzy bude uskutečněná tím nejzvrácenějším způsobem, když si Frederick koupí dům daleko od ruchu města, a mladou dívku unese.

Posluchač má najednou před sebou velice náročnou možnost "stát se" jak únoscem, tak obětí únosu. Pocity se v posluchači střídají s tím, jak se střídají jednotlivé vnitřní monology postav. Ty jsou opravdu hluboké a zasahují do nejhlubších vrstev lidské psychiky.

Mně osobně velmi zaujala postava Fredericka. Obyčejný úředník se zálibou ve sběru motýlů, no a co. Připadal mi však tak rozpolcený, myslím, že většina posluchačů, stejně jako já, bude mít velmi rozporuplné pocity. Nebudete vědět, zda máte Fredericka litovat, nebo nenávidět, stejně jako Miranda. Protože ona vám ukáže, že jej máte nenávidět, a jindy vám zase v hlavě udělá pocitový binec.
Frederick mi od začátku připadal jako blázen. Pořád veselý, mnohdy až nechutně ironický, ale z jeho vášně cítíte posedlost. Vášeň pro jeho koníček. Jeho čin se zdá být pro posluchače/čtenáře nechutný a odporný, nepochopitelný, ale zároveň ví, že Mirandě nechce ublížit, chce ji jen získat pro sebe.

Miranda je i přes to, že je taktéž hlavní hrdinkou, lehce zatlačena do pozadí osobností Fredericka. Ona je klasickou obětí únosu, ale od začátku je na ni něco jiné. Je mazaná. Postupně je však čtenář/posluchač svědkem jejích osobnostních zvratů, změny názorů a postojů, až naprostého zoufalství. A velice se mi líbí podání Lucie Pernetové, která Mirandě vetkla úžasný styl pohrdání svým únoscem, a zároveň hrdost a víru v sebe sama. Vůbec nejde poznat, že jde o Lucčinu audioknižní premiéru. Je úžasná. Má tak procítěný projev.

Od okamžiku únosu mě fascinoval vztah mezi obětí a únoscem. Frederick si naivně stále myslí, že když bude dívku držet v pěkně vybaveném sklepě a dá ji vše, co si bude ona přát, začne jej sama od sebe milovat. Samozřejmě, že se to nedá. Ale i přes to všechno, on byl mnohdy tak podmanivý, tajemný, i když působí jako hlupák.
Atraktivní mi na celé zápletce přijde ta nevědomost. Posluchač vlastně vůbec neví, co únosce se svými naivními představami zamýšlí, netuší, jak by děj mohl vyvrcholit. A taktéž celý styl knihy. Autor ji napsal skoro jako zpověď člověka psychologovi o svých prožitcích a problémech. Mnohdy jsem z Fredericka cítila jakousi nostalgii, jako by na to všechno vzpomínal s láskou, jako by se to stalo dávno. V jednom okamžiku máte pocit, že toho, co se stalo, snad i doopravdy lituje!

Kromě jiného mi v paměti utkvěl jeden perfektní afekt, který mezi obětí a únoscem proběhl. V podání obou herců navíc naprosto excelentní! A musím pozvednou hudbu. Tedy, ta směs temných zvuků se nedá hudbou nazvat, ale právě ony zvuky jsou předzvěstí něčeho zlého. Někdy jsem měla pocit, že snad v té směsici slyším šum motýlích křídel. Opravdu zlověstná kulisa ve spojení s knihou.

Co mě ale překvapilo, byl závěr. Byla jsem skoro naštvaná na toho pitomce Fredericka. Poslechněte si, dozvíte se proč. A na závěr člověku dojde jedna věc, na kterou v průběhu knihy zapomene: on je opravdu Sběratel.

Knihu musím jen doporučit. Jde o nejlepší psychothriller, který jsem měla tu čest slyšet. Nahlédnete do nitra psychiky, do nitra člověka. Nemůžu ani najít slova. Ale doporučuji si knihu poslechnout. Určitě to dá knize úplně jiný rozměr, než když si ji člověk přečte. A po jejím poslechu na ni jen tak nezapomenete.

A rozhodně tleskám týmu OneHotBook za výběr interpretů. Opět nezklamali.

Audioknihu si můžete zakoupit na stránce Audiolibrix.com.

Srovnání s filmem

Stejnojmenný thriller byl zfilmován ve Velké Británii v roce 1965, po 2 letech od napsání knihy. Režii měl na starosti William Wyler, jehož posledním zrežírovaným filmem bylo Vykoupení L.B.Jonese z roku 1970. Režisér zemřel v roce 1981, ve svých 79 letech.
Toto zpracování považuji jednak za nejlepší únosový film své doby, tak za nejlepší filmové zpracování knižní předlohy. Výkony obou herců (Samantha Eggar jako Miranda a známý Terence Stamp jako Frederick) byly úžasné. Terence Stamp naprosto bravurně ztvárnil únosce. Budete k němu mít jiný vztah, než v knize. Musím říct, že film se až na pár drobných detailů (které ale nejsou nijak zásadní) povedl. Dokonce v něm uslyšíte přesné konverzace, jako z knihy. Jde o nejlepší filmové provedení knihy. A za zmínku určitě stojí i hudba, ta má zásadní úlohu v práci s divákem. Ve filmu se totiž zas tak moc nemluví. Když si poslechnete či přečtete knihu, zajisté pochopíte proč.

Zdroj obrázku: audiolibrix.com, csfd.cz